n18h06i93 :)

nikmat yang ada tak kan terasa selagi ianya tak hilang dari depan mata

Wednesday 8 August 2012

Saya Nak Jadi Tabah :)



Salam alaik ya habibi~
ya habibi ya maulana~
ahaks!

selamat petang!
selamat nak berbukak!
eh silap..
selamat berterawikh dah lahh..
heheh..

alhamdulillah,
puasa hari ni tak sahur menyebabkan tenaga terpaksa dikerahkan terlebih sedikit daripada hari-hari biasa..
yoyo!

kerana apa?
apa yang kerana apa nyek??
heheh..
ana disini bukan apa ya..
dah 2,3 hari ana tidor pukul 3,4 pagi ye..
kalau hari yang lepas-lepas,
alhamdulillah,
Allah gerakkan hati nih untuk bangun sahur..
apakan daya hari ni hati tak kuat untuk melawan kemengantukan mata..
maka, terlepaslah sahur..
dan maka, laparlahh sedikit perut ini..
dan sedikit lemah jugaklah diri ini hari ini..
hahah..

dan, ya!
of kos lah post kali nih kenalah bertepatan dengan tajuknya..
Saya Nak Jadi Tabah!!!
yeahh!!

sangatlah banyak ya dugaan Ramadhan kali ini..
mungkin kerna diri nih dah semakin dewasa ( ececeh! )
dan mungkin pencerahan agung daripada Allah membuatkan diri nih semakin sedar dengan keadaan keliling..
kenapa saya kata macam tuhh??

begini ceritanya..
kalau dalam post yang lepas,
dugaan saya dapat dalam bentuk kesihatan..

mungkin dugaan kali ni dalam bentuk pelajaran dan kawan-kawan..
ya!
kawan-kawan..

orang kata,
kawan biar seribu TAPI!
musuh janganlah dicari even satu..
nak cari kawan itu memang senang..
TAPI, nak cari seorang sahabat sangatlah susah..
lagi susah daripada nak cari sebiji beras pulut dalam sebakul beras untuk tanak nasik tuh..
ececeh!
perumpamaan dia tuh kae..
ahaks!

dan, nak bagi 100% keikhlasan dalam persahabatan pun bukan senang..
ikhlas tuh kan ibarat seekor semut hitam di atas batu hitam di malam yang gelap..
sangatlah susah nak berikan keikhlasan tuh..
ce try cuba test lahh..

kalau anda tengah jalan-jalan kat stesen LRT ( sambil bersiul-siul menyanyi lagu Kuch Kuch Hotta Heyy! )..
tiba-tiba anda ternampak seorang pakcik tua kat tepi tangga tuhh tengah tadah tangan meminta sedekah..
dan anda dengan bergayanya melangkah ke arah pakcik tuhh..
dengan niat nak membantu pakcik tuhh dengan mungkin sekeping dua not 1RM..
bila di depan pakcik tuhh, anda bukak dompet anda dengan gahnya..
dan bila anda terjah ke dalam dompet anda,
sangatlah kurang bernasib baik nasib anda kerna ketiadaan not 1RM..
yang ada hanya not 10RM dan 50RM..
NOOOOOOOO!!!! ( melayang perasaan masa tuhh! )

apa yang anda akan buat?
akan anda teruskan niat untuk bersedekah?
atau anda akan hayun langkah memblahkan diri dari situ??
dan kalau anda teruskan niat anda tuhh,
adakah anda rasa hati anda mampu diikhlaskan dengan pemberian itu??
sendiri jawablahh ye..
( ini adalah pengalaman kawan saya..PENGALAMAN yang sebenar )

sebab tuhh ikhlas tuhh sangat susahh..

dan ikhlas dalam persahabatan pun lebih susah dicari daripada tuhh..
ALHAMDULILLAH sangat bila Allah kurniakan saya mama uia..
sebab memang saya rasa, keikhlasan dia berkawan dengan saya tak patut diragui langsung..
oh mama uia!!
sila kawal kegerbahsan hidung anda ya..
hak hak hak.. :P

yang sedikit tidak dan kurang menyenangkan hati saya adalah apabila melibatkan manusia-manusia ciptaan Allah yang pada pandangan saya sebagai seorang manusia marhaen nihh,
hanya akan berkawan dengan seseorang tuhh kerna nakkan benefit daripada seseorang tuhh..
ya!
manusia sebegini wujud wahai teman-teman sekelian..
malah sangatlh banyak berselerak merata golongan ini di muka bumi Allah..

dan ni pengalaman saya sendiri..
bukan pengalaman yang dicedok dari orang lain..
bagaimana ceritanya??
haishh..
asyik nak kena bercerita jekk saya..
adapun saya terasa saya dipinggirkan dalam kelas..
ya..
mungkin salah saya jugak sebab jadi 'lone ranger'..
dan saya terperasan yang ada insan-insan nih sedikit menunjukkan ketidaksukaan beliau terhadap saya..
( mungkin banyak jugak yang beliau tunjukkan )..
dan banyak lagi yang berlaku..
tapi, biatlahh yang selebihnya hanya antara saya dan insan tersebut dan Allah dan mama uia dan roomate-roomate dan sahabat-sahabat saya sahaja..

sungguhlah, rasa tuhh sangat perit..
hanya Allah yang tahu apa rasa dia kat dalam nihh ( tunjuk hati )..
tapi saya tahu, Allah bagi ujian tuhh ada sebabnya..
( walaupun aemata hampir mengalir bila bercerita kat mama uia dan sempat dipujuk oleh beliau tanpa sempat aemata itu menitis..cehh! )
dan memang tak dinafikan langsung, timbul lahh jugak rasa sedikit nak tak sukakan insan tersebut..
( walau dalam hati rasa macam nak ketuk-ketuk jek budak tuhh )..
tapi, mama uia saya pesan dari dulu lagi..
"..jangan senang nak benci orang..kalau tak, orang pun akan senang benci kita.."
( kepala dongak atas )


nak tembak insan tuhh, boleh?


ya.
saya akan cuba untuk mematuhi dan mengikut pesanan mama uia saya tuhh..


ya Allah! ujian budak nihh lebih berat daripada ujian yang saya terima  :'(

saya minta teman-teman doakan supaya Allah kuatkan hati saya yang senang sangat terkacau-bilau nihh..
ehh?
saya doa ke tak??
of kos lahh saya kena doa jugak!
apa punya soalan lahh..
ahaks!

lagi satu, doakan supaya saya tak malas-malas..
examnya hari jumaat lusa 10 ogos start..
tapi, masih duk hadap lappy lagi..
buku-bukunya melayang entah ke mana..
esoknya ada assignment sama kuiz..
tapi masih sibuk menghapdet belog lagihh..
ni lahh namanya student CEMERLANG, kan..
haishh..


hehey! doakan saya tau!

rasanya, setakat tu dululah untuk kali ni..
peace be upon u :)

che una : apa pun takbleh jadi  ^o^

2 comments:

  1. holla myamorrrrrr(baca r tu dengan nada bergetarrrr hekhek) . i know you can face this lah husnadomin,mg kea mmg tabah cekal dan gagah sentiase. so go husna go go! jaga diri,salam ramadhan,may allah bless =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhoi mudzzzyyyy!!
      aku dah cuba mentabahkan hati nihh..tapi, bila mengadap face-to-face dengan mereka-mereka, hatih nihh hahdih sehdihkit tersahkit tertahcim..
      salam ramadhan jugak kat mung lalim :P

      Delete